Se nye bilder fra den nye Sabeltann-filmen
Familiefilmen om Kaptein Sabeltann, og skatten i Lama Rama er allerede solgt til 70 land og har fått stor internasjonal oppmerksomhet.
Norsk filminstitutt lar seg imponere av suksessen filmen har hatt til nå. Lanseringsdirektør Stine Helgeland tror Kaptein Sabeltann, og skatten i Lama Rama blir en av høstens store filmer på kinolerretet.
Nede i saken kan du se traileren til filmen.
– Viser at kvaliteten på filmen er god
At hele 70 land nå skal vise kinofilmen, viser at kvaliteten på filmen er svært god, mener hun.
– Det forteller at Kaptein Sabeltann er en kommersiell film, at den leverer høy kvalitet og at den er så bra at hele verden vil vise den. Det bekrefter igjen at norske produksjonsmiljøer klarer å levere kommersielle filmer av høy kvalitet for en pris som markedet vil ha, sier Helgeland til NRK.
- LES OGSÅ: Vil ha Sabeltann til 100 land
- LES OGSÅ: Kaptein Sabeltann solgt til flere land
Filmen har et budsjett på 50 millioner kroner. Innspillingen har foregått i England, Thailand og Marokko. 26. september har filmen premiere på norske kinoer.
Drømmer om å selge filmen til hundre land
I dag ble traileren til filmen sluppet. Terje Formoe, som skapte Sabeltannfiguren for 25 år siden, har store ambisjoner for filmen.
– Vi viste en liten promo på filmfestivalen i Cannes i år. Den fikk helt utrolig bra respons. Etter første møtet med agenten fikk jeg et løft og ble veldig optimistisk. Jeg som opphavsmann kan vel si at jeg drømmer om å selge filmen til hundre land, sier Formoe til NRK.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Foreløpig er det snakk om 70?
– Ja, det stemmer. Men det er på grunnlag av et promo og et manus. Når selve filmen kommer får vi bare håpe at enda flere får øynene opp. 70 land er et fantastisk tall, men det koster ikke noe for meg å drømme, smiler Formoe.
Over 15 millioner i støtte
Helgeland i Norsk filminstitutt sier små budsjetter ikke nødvendigvis betyr lavere kvalitet.
– I Norge produserer vi film på relativt små budsjetter i internasjonal sammenheng og de blir anerkjent for kvaliteten sin.
Hun nevner filmer som blant andre Kon Tiki, Trolljegeren, Hodejegerne som har fått oppmerksomhet i utlandet blant internasjonale kjøpere.
- LES OGSÅ: Formoe på kjendistoppen
- LES OGSÅ: Her er Kaptein Sabeltanns virkelige verden
Formoe er svært fornøyd med satsingen og støtten fra Norsk filminstitutt.
– Vi har fått 15,2 millioner kroner i støtte. Det er så vidt jeg vet ingen annen norsk familiefilm som har fått så mye støtte fra Norsk filminstitutt, sier han.
Vant til å jobbe med lavere bud
Heller ikke han tror et relativt lavt budsjett vil ha noe å si for kvaliteten.
– I Norge er de dyktigste filmfolkene vant til å jobbe med lavere budsjetter og til å få mye ut av pengene. Vi har hele veien sagt: ok, vi har 50 millioner å rutte med, men det skal se dyrere ut, sier han.
Hvis denne filmen faktisk slår an, hva kan det bety i kroner og øre?
– Det aner jeg ikke. Jeg har ikke noen vanvittige høye forventninger der, jeg tenker først og fremst på produktet. Men vi håper jo at ting skal vokse etter hvert, slik det alltid har gjort i Sabeltannuniverset.
– Jeg har holdt på med dette i 25 år. Det begynte med en naiv, liten forestilling med seks skuespillere og to teknikere. Nå, i jubileumsåret vårt, er det 44 personer involvert i hver forestilling. Vi har vokst noe helt enormt, legger han til.
Håper på to filmer til
Tidligere i år ble en fem minutters lang promo vist på filmfestivalen i Cannes. Formoe er svært fornøyd med tilbakemeldingene de har fått så langt.
– De som har sett klipp fra filmen, både innen – og utenlands, har gitt gode tilbakemeldinger. Det gjør at vi har en god magefølelse.
Hva skal til for at de to neste filmene i trilogien blir laget?
– Det har først og fremst med ambisjonene våre og hva vi vil, men det hjelper jo å ha en viss suksess.
Kopier lenkeadresse:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar